Brief aan inwoners 's-Gravendeel

ic_calendar.svg

Gepubliceerd op

2026-06-26

ic_publisher.svg

Gepubliceerd door

Gemeente Hoeksche Waard

Informatie

Beste inwoners, Afgelopen weekend vond een vechtpartij plaats in ’s-Gravendeel. Dit heeft vervolgens geleid tot maatschappelijke onrust en het met geweld verhaal halen en belagen van mensen, waarbij gewonden zijn gevallen. Helaas ook tot het belagen van willekeurige asielzoekers die waarschijnlijk niets met de vechtpartij te maken hadden. De politie doet onderzoek naar deze situaties en heeft vandaag ook een aantal mensen aangehouden. Ik ben blij met de voortvarende aanpak van het politieonderzoek. Mogelijke demonstratie: wilt u zich melden en houdt het veilig Voor komende zaterdagavond is er in een appgroep opgeroepen om bij elkaar te komen. Er is geen demonstratie bij de gemeente gemeld en er zijn ons geen organisatoren bekend. Samen met de politie, het openbaar ministerie en de gemeente bereiden we ons voor op zaterdagavond om alles zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen. Het demonstratierecht is een belangrijk recht in onze democratie. Ik ga ervan uit dat de deelnemers dit op een vreedzame wijze uitoefenen en dat ieders veiligheid gewaarborgd blijft. Ik roep de organisatoren op om contact* op te nemen met de gemeente zodat we afspraken kunnen maken over een goed en veilig verloop. Dat is in het belang van alle deelnemers aan de bijeenkomst. Zorg goed voor elkaar en let met het warme weer ook extra op ieders gezondheid. Maak zelf de afweging of het verantwoord is om de straat op te gaan. *Contact opnemen kan via het volgende mailadres: Integraleveiligheid@gemeentehw.nl . Heb respect voor elkaar De aanhoudende geweldplegingen deze week in ’s-Gravendeel en de grove uitingen op internet baren mij zorgen. Ik roep iedereen op om om uw mening op een respectvolle manier te uiten, en ruzie niet met de vuisten of erger uit te vechten. We wachten het politieonderzoek af en zullen dan waar nodig, samen met partners en inwoners actie ondernemen. Ik blijf graag in gesprek om ’s-Gravendeel veilig en leefbaar te houden Inmiddels heb ik meerdere inwoners van ’s-Gravendeel gesproken. Om zo een beter beeld te krijgen van de aanleiding van de onrust en achterliggende problemen. Zowel met enkele ouders van betrokken jongeren als bezorgde inwoners. Ook komende week zet ik deze gesprekken voort. Alleen door met elkaar te praten, zetten we een eerste stap om de situatie te verbeteren. Ik wil luisteren naar wat speelt en kijken wat nodig is om ‘s-Gravendeel veilig en leefbaar te houden.

Categorie: lokaal nieuws

De categorie 'lokaal nieuws' toont actuele nieuwsberichten van gemeenten in Nederland.

Meer meldingen zoals "Brief aan inwoners 's-Gravendeel"